Het belang van positieve reviews
Online reviews zijn belangrijk omdat ze een grote rol spelen tijdens het gehele aankoop-proces. Van de potentiële klanten leest bijna de helft eerst reviews en daar houden ze rekening mee tijdens het maken van hun keuze. Hoe meer reviews je verzamelt hoe beter. Meer reviews betekent namelijk dat het gemiddelde oordeel objectiever wordt. Dat is positief voor je bedrijf of product. Reviews zijn dan ook de terugkoppeling voor je bedrijf en vormen een gedegen marketing instrument.
De voordelen van reviews:
- Reviews helpen eraan mee dat klanten vertrouwen krijgen in het product of de dienst die je aanbiedt. Daardoor zullen klanten eerder kopen.
- Meer verkoop verhoogt de omzet.
- Door reviews krijg je een goede terugkoppeling over je product of dienst.
- Klanten laten door een review zien wat ze echt belangrijk vinden. Met hun terugkoppeling krijg je inzicht in je doelgroep.
Hoe kun je ervoor zorgen dat klanten vaker een review schrijven
Uit onderzoek is gebleken dat 80% van de consumenten vooraf reviews leest. 57% van de consumenten schrijft een review na een goede aankoop, 59% na een slechte aankoop. Hoe meer reviews je ontvangt hoe beter dat is voor je bedrijf. Mensen betalen graag meer voor een product of dienst wanneer er goede en kritische reviews aanwezig zijn. Maar hoe zorg je dat meer klanten een review schrijven? Bestaat er een goed reviewsysteem? Meer dan de helft van de consumenten zoekt op onafhankelijke platforms naar reviews. Iedereen kan hier zijn review, goed of slecht, achterlaten.
Review platforms zijn bijvoorbeeld Tripadvisor voor het beoordelen van restaurants en Beslist.nl voor webshop reviews. Ook Trustpilot en Google zijn goed bezochte review pagina’s. Bekijk welke online review platforms bij je passen, voor welke doelgroep ze zijn en of ze wel worden bezocht.
Actief reviews verzamelen
Niet alle klanten zullen uit zichzelf een review achterlaten. Je moet dan ook actief zijn in het verzamelen van reviews. Je kunt klanten uitnodigen om een review te schrijven over jouw product of dienst. Dat kun je doen met een CRM-systeem, via de webshop of per geautomatiseerde mail. Leg uit aan je klanten dat een review schrijven maar weinig tijd kost, maar dat een review wel belangrijk is om je dienst of product te kunnen verbeteren. Reageer altijd direct op negatieve reviews en tips, maar wel op een positieve manier. Een klant voelt zich gehoord zodra je reageert.
Natuurlijk kun je ook op positieve reviews reageren. Laat op je website of pagina zien hoeveel reviews er zijn en waar je ze kunt vinden. Bedenk dat het zien van reviews ervoor zorgt dat anderen ook een review willen schrijven. Zo ontstaat het zogenaamde sneeuwbaleffect.
0 reacties