Hulp nodig? 071 240 2455

Webwinkels profiteren van lockdown

jul 27, 2021 | E-Commerce, Online verkoop, Tips

Omzetstijging internetverkoop | Webwinkels profiteren van lockdownDat webwinkels profiteren van de lockdown zal geen verrassing zijn. Steeds vaker raken de webwinkels in Nederland maar ook in de rest Europa in trek bij Nederlandse consumenten. De omzet in online verkoop is in het eerste kwartaal gestegen met 63 procent meer dan in het jaar daarvoor. Dit meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek. De totale omzet bij de Europese webwinkels bedroeg 800 miljoen euro tegenlover een half miljard in het jaar 2020.

Grootste stijging Europese webwinkels sinds 2014

Sinds het CBS begon met het de huidige meetmethode is dit de grootste waarneembare stijging sinds 2014. Dat de coronamaatregelen een grote rol in hebben gespeeld in deze omzetstijging mag wel duidelijk zijn. Veel non-food winkels moesten hun deuren vorig jaar sluiten waardoor mensen vaker online gingen winkelen. Hierdoor was het bezoeken van de winkel alleen toegestaan voor het afhalen van bestellingen.

Hiermee is definitief een bepaalde angstdrempel verwijderd en zal deze trend zich de komende jaren zeker voortzetten. Hoewel de enorme stijging in het aantal aankopen toenam, vormen ze slechts enkele procenten van de totale omzet van de Nederlandse detailhandel.

85procent omzetstijging Nederlandse webwinkels

Een recordgroei was ook te zien bij de internetverkoop in Nederland. Het eerste kwartaal was er een recordgroei van 85% ten opzicht van hetzelfde kwartaal in 2020. Dit is zeer fors te noemen als je kijkt naar de omzet aan het begin van de coronacrisis. De sterkste groei in 2020 was zichtbaar in het tweede kwartaal met een stijging van ruim 55%. Deze omzet stijging van Nederlandse webwinkels omvat zowel de verkopen aan consumenten uit Nederland en het buitenland.

Combinatie Winkel en webwinkel

Ondernemers die naast een vaste winkel ook een webwinkel hebben en zich richten op de online verkopen lieten de sterkste groei van het eerste kwartaal in 2020 zien. Bij deze bedrijven is de online omzet meer dan verdubbeld ten opzichte van een jaar eerder.

De omzet van webwinkel ondernemers zonder vaste winkel nam toe met bijna 59%. In het eerste kwartaal van 2020 is ook het aantal opgerichte webwinkels met 30% toegenomen. Ten opzichten van het jaar 2019 is het nieuwe webwinkel zelfs meer dan verdubbeld.

Omzetaandeel Europese webwinkel relatief klein

Ondanks dat het aantal aankopen van Nederlandse consumenten bij Europese webwinkels fors zijn toegenomen, blijft het effect hiervan op het aantal bestedingen beperkt. In het jaar 2019 bedroeg deze omzet nog geen 2% van de totale detailhandels omzet in Nederland. Het gaat hier dus om een relatief klein deel van alle uitgave door consumenten.

Het eerste kwartaal van 2021 liet een daling zien van de totale omzet bij markt-, winkel- en internetomzet. Ten opzichte van het jaar 2020 liet de detailhandel hier een daling zien van ruim 1%. Vaak zijn webwinkels opgemaakt in meerdere talen en zijn het buitenlandse webwinkels voorzien van de Nederlandse taal. Voor de consument is het verschil tussen buitenlandse en Nederlandse wenwinkels lastig te zien.

Bronnen:

Retailtrends
CBS – Centraal Bureau voor de Statistiek

Relevante links

Domeinkapers uit China

MVDK Webdesign & Grafische vomrgeving Leiderdorp

MVDK Webdesign

En grafische vormgeving

Vossiuslaan 24
2353BB Leiderdorp

Telefoon: 071-240 24 55
Mobiel: 06-539 198 54

Email: info@mvdkwebdesign.nl

KvK: 71141715
BTW: NL001982015B44

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Aanbod websitehuren

Geen Resultaten Gevonden

De pagina die u zocht kon niet gevonden worden. Probeer uw zoekopdracht te verfijnen of gebruik de bovenstaande navigatie om deze post te vinden.

Protected by CleanTalk Anti-Spam